(Read this article in English)
In de week van 17 maart 2025 bezorgde de Universiteit Gent het aanvraagformulier voor de syndicale premie 2024 aan iedereen die in de loop van 2024 voor de UGent heeft gewerkt. Zoals ieder jaar dien je als ACOD-lid dit formulier in te vullen en aan ons terug te bezorgen.
De meeste personeelsleden ontvingen het aanvraagformulier in bijlage bij een e-mail die op maandag 17 maart 2025 werd verstuurd naar hun UGent-mailadres. Deze mail had als afzender "noreply.sap@ugent.be" en als onderwerp "Vakbondspremie". (Kijk zeker ook even in je spam-folder mocht je de mail niet meteen kunnen terugvinden.)
Merk op: Personeelsleden die hun maandelijkse loonbrief nog op papier krijgen zullen - net zoals de voorgaande jaren - dit formulier per post op hun thuisadres ontvangen. Hetzelfde geldt voor ex-personeelsleden die ondertussen geen UGent-account meer hebben en voor wie UGent niet beschikt over een privé-mailadres.
Belangrijke informatie voor UGent-onderzoekers met een FWO aspirantenmandaat: Als u aan UGent bent tewerkgesteld als onderzoeker met een aspirantenmandaat van het FWO, dan zal u geen aanvraagformulier hebben ontvangen. Bent u lid van ACOD en bevindt u zich in deze situatie, stuur ons zo spoedig mogelijk een mail naar ACOD@UGent.be. Vermeld in deze mail dat u een FWO aspirantenmandaat heeft en geen aanvraagformulier syndicale premie heeft ontvangen. Vermeld eveneens uw naam, rijksregisternummer en bankrekeningnummer. We doen daarna het nodige opdat u alsnog een premie ontvangt. |
Belangrijke informatie voor UGent-onderzoekers met een FWO postdoctoraal mandaat: Als u aan UGent bent tewerkgesteld als onderzoeker met een postdoctoraal mandaat van het FWO, dan zal u geen aanvraagformulier hebben ontvangen. Uw formele werkgever met wie u een arbeidsovereenkomst heeft is immers niet de UGent maar het FWO. Sinds vorig jaar werd er echter een nieuwe afzonderlijke syndicale premie ingevoerd voor de personeelsleden die een arbeidsovereenkomst hebben met het FWO (voorlopig blijkbaar helaas nog niet voor de bursalen). Het FWO verstuurt een mail naar iedereen die in aanmerking komt voor deze premie wanneer men lid is van de vakbond. In principe dient dit te zijn gebeurd ten laatste op 15 maart 2025. Deze specifieke premie kan worden aangevraagd door de instructies te volgen in die mail, ten laatste tegen 15 juni 2025. Je kan deze instructies ook terugvinden op deze website We vragen je aub om ons ook op de hoogte te brengen dat je een dergelijke premie-aanvraag hebt ingediend. Dit kan door ons een mailtje te sturen naar ACOD@UGent.be. Zo kunnen wij mee opvolgen dat de aanvraag correct wordt verwerkt. |
Kan ik het aanvraagformulier ook digitaal invullen en terugbezorgen?
Goed nieuws! Sinds 2023 kregen de vakorganisaties de toestemming van de bevoegde instanties dat de ingevulde en ondertekende aanvraagformulieren syndicale premie eindelijk ook digitaal mogen worden ingediend.
Let op: het dient te gaan om een bestand in pdf-formaat, bvb een scan of een digitaal ingevuld en digitaal ondertekend formulier. Een foto nemen met de smartphone van het formulier en dit zo doormailen is niet toegestaan, ook niet als u die foto daarna omzet naar pdf. De reden hiervoor is dat de premie-aanvragen geautomatiseerd worden verwerkt, en de gebruikte systemen een foto van het formulier niet correct kunnen inlezen.
Leden van ACOD mogen dit aanvraagformulier doormailen naar ACOD@UGent.be
Hoe vul ik het aanvraagformulier correct in?
Het aanvraagformulier bestaat uit vier delen. Controleer in deel A ’Vak bestemd voor de afgiftedienst’ of uw persoonlijke gegevens juist zijn.
Het deel B ’Vak aan te vullen door het bovenvermeld personeelslid enkel indien er onvolledigheden en/of fouten werden vastgesteld in vak A’ moet enkel worden ingevuld als er bepaalde gegevens in deel A niet correct zijn weergegeven.
In het deel C 'Vak in te vullen door het bovenvermeld personeelslid' moet verplicht het IBAN bankrekeningnummer worden ingevuld. Daarnaast is er ook nog een vak waar u uw ACOD-lidnummer kan invullen, maar dit is niet verplicht.
Vergeet tot slot niet om deel D aan te vullen met, in de daarvoor bestemde vakken, de vermelding "gelezen en goedgekeurd", de datum en uw handtekening!
Hoe kan ik het afgedrukte, ingevulde en ondertekende aanvraagformulier terugbezorgen aan mijn vakbond ACOD?
Stuur het ingevulde en ondertekende formulier:
- ofwel als een scan naar ACOD@UGent.be (let op: enkel een scan in pdf, niet als afbeelding, en ook niet een foto die omgezet is naar pdf, dit omdat deze laatste zorgen voor foutmeldingen in het systeem dat wordt gebruikt voor de geautomatiseerde verwerking)
- ofwel op papier per binnenpost naar ACOD - Universiteit Gent, Technicum Blok 3, Sint-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent
- ofwel op papier via gewone post naar ACOD Oost-Vlaanderen - Aanvraag syndicale premie, Bagattenstraat 158, 9000 Gent
Heeft u het formulier per vergissing opgestuurd naar een ander adres, laat het ons dan weten via ACOD@UGent.be zodat we ervoor kunnen helpen zorgen dat het zeker terecht komt.
Bezorg ons het formulier zo snel mogelijk, maar zeker vóór 1 juli 2025! Hoe sneller het formulier in ons bezit is, hoe sneller de premie 2024 wordt uitbetaald.
Ter herinnering: voor eenzelfde refertejaar mag u slechts één aanvraagformulier indienen, ook al heeft u meerdere formulieren ontvangen (bijvoorbeeld van verschillende werkgevers). De syndicale premie wordt slechts 1 maal uitbetaald.
Hoeveel bedraagt de syndicale premie?
De volle premie bedraagt 90 euro. De premie kan lager zijn voor wie pas in de loop van 2024 lid is geworden, en daardoor in dat jaar een lager totaalbedrag aan lidgelden heeft betaald.
Wat als ik het aanvraagformulier nooit ontvangen heb, of kwijtgeraakt ben?
De HR-dienst van UGent kan u onder geen enkele omstandigheid een kopie bezorgen van het formulier, zelfs niet wanneer u het formulier kwijtgeraakt bent, u het nooit ontvangen heeft, of het structurele vergissingen bevat.
In dit geval meldt u dit zo snel mogelijk per mail naar ACOD@UGent.be of rechtstreeks aan een van onze afgevaardigden. U dient hierbij uw naam, rijksregisternummer en bankrekeningnummer door te geven. We vragen dan zo spoedig mogelijk een vervangingsformulier voor u aan bij de bevoegde diensten.
Dit vervangingsformulier, dat u op uw thuisadres zal worden toegestuurd, dient u vervolgens ingevuld en ondertekend aan ons terug te bezorgen samen met een ondertekende verklaring op eer met daarin de volgende informatie en verklaringen:
- Dat men geen origineel aanvraagformulier heeft ingediend
- De reden waarom er geen origineel formulier beschikbaar is (bvb nooit gekregen van werkgever, per vergissing weggegooid, ...)
- De naam van de werkgever (Universiteit Gent) en de periode van tewerkstelling voor het referentiejaar (dwz in 2024)
Merk op: door de geldende regels en procedures zullen premies op basis van een dergelijk duplicaat pas later - in de tweede helft van 2025 - kunnen worden uitbetaald. Kijk dus zeker eerst goed na of u het originele aanvraagformulier echt niet ontvangen heeft, of dit niet toch nog ergens kan terugvinden. De syndicale premie zal immers aanzienlijk sneller worden uitbetaald op basis van het originele aanvraagformulier.